Vaše dobrá pověst na internetu
Zajímáte-li se o internetový marketing a PR, možná jste na zahraničních webech narazili na pojem Search engine reputation management. Co to znamená, vám poví tento článek.
Zjistili jste, že se po zadání vaší firmy ve vyhledávači objeví blog nespokojeného zákazníka, který na vás pouští hromy a blesky? Dnes nejde o nic nového. Mnoho lidí píše na webu o svých negativních zkušenostech s firmami, službami i výrobky. V zájmu každé firmy však je, aby byly výsledky vyhledávání pozitivní či alespoň neutrální. Přesně o to se stará search engine reputation management.
Na začátek krátké shrnutí:
Abych se opravil: ne, ani u nás nejde o naprostou novinku. Firmy věnující se marketingu na internetu nabízí kontrolu obsahu ve vyhledávačích již několik roků. Pravdou však je, že podnikatelé či manažeři o této službě většinou neví. Problém začnou řešit až poté, co se náhodou dozví o nějakém pomlouvačném článku.
Na západě, především v USA, je ochrana pověsti firmy ve vyhledávačích známa mnohem déle. Firmy se začaly poměrně brzy zajímat o to, jaké výsledky se objevují ve vyhledávačích na klíčová slova související s jejich značkou či výrobky. A tam, kde je poptávka, je i nabídka. Ochrana pověsti ve vyhledávačích je součástí portfolia mnoha společností, které se věnují public relations či internetovému marketingu.
Search engine reputation management, search engine image protection, reputation management a další módní pojmy označují v podstatě to samé: činnost, která zajistí, aby byly informace ve výsledcích vyhledávání přesně takové, jaké firma chce.
Abych to upřesnil, ochrana pověsti ve vyhledávačích patří pod online reputation management, který zase spadá pod reputation management. Ten zastřešuje všechny činnosti, které mají za cíl ochránit pověst firmy (tedy nejen na internetu).
Myšlenka je svým obsahem primitivní. Cílem search engine reputation management je posunutí nevhodných odkazů na takové pozice, na které se podívá jen mizivé procento lidí. Na odkaz, který je na 8. místě, se podívá méně lidí, než na odkaz, který je na 2. místě. Na odkaz, který je na 3. stránce, se nepodívá téměř nikdo. A přesně to je cílem, o který se PR agentury snaží.
Samotná realizace již tak primitivní není (a proto se za tyto služby platí). Aby se nevhodný odkaz dostal na nižší pozice, je pořeba vytvořit takový obsah, který ho ve výsledcích vyhledávání nahradí.
Kvalitní firemní web je nutnost. Není nic horšího, než vidět ve výsledcích vyhledávání půl stránky negativních článků, a teprve pod nimi firmení web. Dalším krokem je zveřejňování tiskových zpráv, novinek, psaní blogů, publikování rozhovorů a dalších informací. Platformou může být firemní web, ale i jiné stránky. Pokud se to provede dobře, vyhledávače tyto stránky brzy zaindexují a odkazy na ně se dostanou na první pozice. Na nich tak nahradí pomlouvačné články, které se posunou níže. Aby to fungovalo, práce se účastní odborník na optimalizaci pro vyhledávače (SEO). Ten ví, jak nejlépe vytvořit stránky, které budou ve vyhledávačích úspěšné.
Nejedná se tedy o žádnou magii ani o "podvody na vyhledávače". Cílem je nabídnout lidem užitečný, aktuální obsah, který se bude zároveň dobře umisťovat ve vyhledávačích. Proč zdůrazňuji užitečný obsah? Mějte na paměti, že hloupě udělaná stránka plná SEO spamu případného návštěvníka odradí a pověst firmy nijak neochrání.
Komplexnějším řešením kontroly internetového obsahu je pak Online reputation management. Jeho součástí je širší škála sledování a publikování obsahu, která se nezaměřuje pouze na výsledky vyhledávání.
Zdroj: robertnemec.com
© 2011-2014 eReputace.cz